Friday, November 11, 2011

hisap ibu jari kaki??!

hari rabu, 9 nov 2011 danial da ade skill baru plak! 

hisap ibu jari kaki!! 

ptg tu, time mama nk tuka diapers danial, danial mule la angkat2 kaki..sehari sebelom tu pon, danial da start angkat2 kaki da..tp tak smpai ke mulut lg..tapi, 24jam lepas tuh, da smpai lak ibu jari kaki tu ke mulut danial! huhu..baru la mama pecaya, yg perkembangan baby tu, mmg sgt cepat!

.
.

step by step danial hisap ibu jari kaki =)

.
.

.
.

auummm! sedapp ke danial??! hihi

org tua2 ckp, bile anak da pndai hisap ibu jari kaki, tu petande nk dpt adik! ohh danial! no..no..noooo! hahaa! alaaa...mitos je tu kan?? hihi..
 
info yg boleh dipercayai dari Majalah Pa & Ma

Tindakan bayi menghisap jari tangan bukanlah disebabkan oleh lambat memberikan susu kepadanya. Menurut kajian, ia adalah tindakan refleks bagi bayi yang normal. Banyak lagi tindakan refleks yang lain selain menghisap jari tangan seperti jari kaki, mengerutkan jari-jari kaki apabila ditekan tapak kakinya atau menggenggam jari jemari kita apabila kita merasa tapak tangannya dengan jari-jari kita. Itu adalah permulaan kepada pergerakan-pergerakan yang lain seperti meniarap, merangkak, memasukkan benda yang dicapainya ke dalam mulut dan banyak lagi pergerakan apabila mereka semakin membesar nanti. Jangan terkejut pula apabila puan akan merasai sendiri dan melihat bagaimana seorang bayi membesar menjadi dewasa. Ia adalah suatu perasaan yang tidak dapat digambarkan dengan perkataan dan amat menakjubkan.
 
mmg betul! stiap kali tgk perkembangan danial, mama n papa akan rase happy sgt! saaaayg danial taw!

=)

6 comments:

didimaya said...

nk dpt adik pn ape salahnye kn danial tembam??hi3

~YUN~ said...

normal kan,doc pn ckp tu salah satu baby's development..rayyan dah start pegang kaki,lepas ni masuk mulut kot..hehe

shareeda said...

alia ~ owh alia..harap2 belom lg la!! sakit bersalin aritu pon belom lupe lg! hahaa!

tunggu aunty alia naik pelamin dulu la ~ hihihi.. =)

mummy yun ~ aahkan yun..normal je tuh..saje je org tua2 nk mengusik! hihi! kalau ade pon, mybe kebetulan!

comels jek rayyan da botak! =)

Pya said...

afeef tak reti lagi isap ibu jari kaki shida. sbbnya, nak pegang kaki pun tak dpt, kene halang ngan perut dia. hehe... tp afeef skrg suka tepuk2 lutut dia je. smpai merah2 lutut dia tepuk. hadoi

shareeda said...

hahaaa..comelss nyer afeef! kena halang ngan perot diye yg tak tahan tuh! hihi..

tp mmg makin smangat betul tgk gmbr afeef yg terbaru tuh! comelss sgt! =)

yeke..danial pon suke tepok2 gak..tgh menyusu pon nk tepok2 botol susu! hihi..skrg sheeda tgh ajar danial 'cak cekur'..yg bukak tutup tgn tu..tp lom berjaya lg! hihi..jom2 try! =)

AmShareena said...

Areeq dulu tak sempat isap ibu jari pun... Dpt gak adik!! Hahahaha :-p